„Nasz Garbów” pyta o przyczyny niekorzystania z dofinansowań unijnych na drogi w latach 2005-2012

W dniu dzisiejszym „Nasz Garbów” złożył kolejny wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Tym razem pytamy o powody rezygnacji z korzystania z dofinansowań unijnych na drogi i infrastrukturę, co w roku 2013 (kontrola za lata 2007-2012) zarzuciła Władzom Gminy Garbów Najwyższa Izba Kontroli.

Przypominany, że do tej pory w gminie Garbów wciąż ponad 46 km dróg, co stanowi ponad 35% wszystkich dróg nie ma nawierzchni asfaltowej ani betonowej. 16,4 km ma nawierzchnię utwardzoną tłuczniem, a 30 km nie ma żadnej uszlachetnionej nawierzchni.

Jak piszemy w uzasadnieniu  naszego wniosku:

Wnioskowane informacje wiążą się z oceną efektywności wykorzystywania przez Władze Gminy Garbów dostępnych środków unijnych, co przekłada się bezpośrednio na stan sieci drogowej i pozostałej infrastruktury gminnej. W Gminie Garbów wciąż jest około 30 km dróg bez utwardzonej nawierzchni, co stanowi około 22 % całej sieci drogowej, a 16,4 km dróg jest utwardzona jedynie tłuczniem.

Nasz wniosek ma na celu dokonanie analizy czy latach przeszłych nie doszło do zaniedbań w pozyskiwaniu dostępnych środków unijnych, czego skutkiem jest fakt, że wciąż ok 35 % dróg w Gminie Garbów jest bez nawierzchni bitumicznej czy nawet betonowej. Stan taki wiąże się z bolesnymi doświadczeniami społecznymi będącymi udziałem lokalnej społeczności. Dodatkowo zbyt niskie tempo budowy dróg mogło spowodować wymierne straty dla rozwoju ekonomicznego gminy, a tym samym spadek dochodów do gminnej kasy. Z drugiej strony wnioskowane informacje mają się przyczynić do przyspieszenia budowy dróg w Gminie Garbów w najbliższych 5 latach i uniknięcia ewentualnych zaniedbań w pozyskiwaniu środków unijnych na ten cel, gdyż środki te mogą stanowić unikalną okazję całkowitego pokrycia istniejącej sieci drogowej gminy Garbów.

Podziel się artykułem na: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Komentarze do: “„Nasz Garbów” pyta o przyczyny niekorzystania z dofinansowań unijnych na drogi w latach 2005-2012

  1. Jakość dróg

    Chciałbym ponadto poinformować, szanowna Redakcjo, że drogi w naszej Gminie (nawet w porównaniu z biedniejszymi gminami) są najgorzej budowane. Taka asfaltówka o grubości 5 cm na zniszczonej kilkuletniej „betonówce” na pewno długo się nie utrzyma w doskonałym stanie, przy okazji, brak występowania utwardzonych poboczy (np. z kruszywa) przyspiesza tę amortyzację. W innych gminach jest znacznie lepiej. Na drodze są kładzione conajmniej dwie warstwy asfaltu na nowej podbudowie z kruszywa o grubości minimum kilkunastu centymetrów oraz są budowane żwirowe pobocza. Władza Gminy powinna to przemyśleć.

    Reply
    • To prawda,

      wystarczy przejechać się np. po drogach gminy Jastków. Różnicę widać gołym okiem. U nas kruszą się nawet te drogi, które były asfaltowane stosunkowo niedawno, kilka lat temu.

      Reply
      • Jakość dróg

        Moim zdaniem, należy zacząć działać, aby Władze zaczęły w końcu normalnie budować drogi, bo obecna sytuacja z budową nowych dróg może być wstydliwa nie tylko w regionie, lecz także w Polsce i Europie.

        Ponadto, wspomnę, że pan Wójt mówił: ” (…) Możemy czuć satysfakcję, że obecny stan infrastruktury drogowej jest naprawdę dobry. Wiele gmin – zarówno w Polsce, a nawet w Europie Zachodniej może pozazdrościć gminie Garbów tak dobrze rozwiniętej sieci dróg o wysokiej jakości nawierzchni.”

        Reply
  2. Jakość dróg

    Chciałbym też powiedzieć, że Redakcja nie pisała ostatnio artykułów dot. naszej Gminy.

    Reply
  3. Jakość dróg

    Moim zdaniem powinien być poruszony temat koncepcji budowy drogi powiatowej nr 2201L na całej swojej długości (od Lesiec do Krasienina), ponieważ ta inwestycja jest konieczna do zrealizowania, a ten pomysł należałoby „rozgłośnić” wśród władz i mieszkańców. W jej ramach należałoby wybudować chodniki (byłyby na całej długości drogi), a także wyremontować, rozbudować lub/i wzmocnić nawierzchnię jezdni, jeśli to konieczne.

    Reply

Skomentuj Jakość dróg Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top