Właściciel sieci Lidl i Kaufland dostał 900 mln dol. Gdzie poszły pieniądze? To tajemnica

Z ustaleń brytyjskiej dziennikarki śledczej wynika, że właściciel sieci Lidl i Kaufland w ciągu ostatniej dekady otrzymał od Banku Światowego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju prawie 900 mln dolarów na rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że środki te powinny być wykorzystywane na pomoc lokalnym rolnikom i drobnym przedsiębiorcom, oraz zapewnienie im dostępu do nowych rynków zbytu, tymczasem informacje na temat ich faktycznego przeznaczenia są tajne.

Przedstawiciele Handlowej Solidarności , Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, Kongregacji Przemysłowo-Handlowej oraz Klubu Parlamentarnego PiS na wspólnej konferencji prasowej w Sejmie konferencję poruszyli kwestię dotyczącą skutków finansowania przez Bank Światowy i inne międzynarodowe instytucje sieci handlowych Lidl i Kaufland w Europie Środkowo-Wchodniej. Gościem specjalnym konferencji była Claire Provost, dziennikarka śledcza The Guardian, autorka głośnego artykułu o dotowaniu prywatnych niemieckich sieci handlowych z publicznych środków.

Dziennikarka śledcza Claire Provost ustaliła, że Schwarz Gruppe właściciel sieci Lidl i Kaufland w ciągu ostatniej dekady otrzymał od Banku Światowego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju prawie 900 mln dolarów na rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej.

Te pożyczki zostały udzielone nie tylko na rozwój i ekspansję w Polsce, ale również w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Chciałabym podkreślić, że te banki dysponują publicznymi pieniędzmi, a ich zadaniem jest rozwijanie przedsiębiorczości lokalnej […] Ważne jest to, żeby wiedzieć, gdzie te piedziądze idą, kto z nich korzysta i czy rzeczywiście z tych środków realizowane są cele rozwojowe – tłumaczyła Claire Provost.

Dziennikarka wymienia trzy główne cele do których realizacji powinny zostać wykorzystane pozyskane środki. Chodzi między o pomoc drobnym rolnikom i przedsiębiorcom, zapewnienie im dostępu do nowych rynków zbytu oraz zapewnienie klientom (zwłaszcza ubogim) dostępu do dobrej jakości produktów w przystępnych cenach.

więcejźródło:niezależna.pl

Podziel się artykułem na: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top