Obywatele mają prawo do szczegółowego poznania wydatków publicznych

Od naszego ostatniego wniosku zmierzającego do ujawnienia szczegółowych informacji na temat sposobu wydatkowania gminnych pieniędzy minęło już kilka miesięcy. Wiele się w tym czasie w Polsce zmieniło, a z pewnością wyraźnie zmienił się klimat polityczny, który jak sądzimy będzie służył zwiększeniu jawności finansów naszego samorządu. Po czasie kampanii wyborczej wchodzimy w czas dalszej spokojnej i systematycznej pracy na naszym kawałku Polski.

Na fali dobrych zmian politycznych, postanowiliśmy wrócić do sprawy wciąż w gminie Garbów nie załatwionej czyli do rejestru umów, jakie zawierał Urząd Gminy Garbów w poszczególnych latach budżetowych. Tym samym w dniu dzisiejszym, dzień po poznaniu kandydatów na ministrów w nowym rządzie oraz w przeddzień kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, złożyliśmy kolejny wniosek o informację publiczną. Nie chcą przemęczać naszej władzy – wcześniej wójt narzekał jak to „niemożliwie” dużo dokumentów chcemy otrzymać – poprosiliśmy o umowy tylko z jednego miesiąca! To może być zaledwie kilka, kilkanaście kartek. Mamy nadzieję, że skopiowanie ich i przesłanie pocztą elektroniczną tym razem nikogo nie przemęczy i nie będziemy musieli słuchać kolejnych wymówek.

Wcześniejsze próby utworzenia rejestru umów w naszej gminie spotkały się ze sprzeciwem samego wójta i części radnych poprzedniej kadencji. Rzecz to szokująca i w normalnie funkcjonującym demokratycznym państwie nie do przyjęcia. Zrobiliśmy w tej sprawie kilka miesięcy przerwy, gdyż mieliśmy nadzieję, że może w czasie wakacyjnym, dzięki pogłębionej refleksji zagadnienia, nasza władza sama się opamięta i z własnej woli i inicjatywy zaproponuje realizację słusznych postulatów obywateli. Niestety, ku naszemu rozczarowaniu tak się nie stało. Dlatego musimy kontynuować nasz obywatelski i patriotyczny trud. Tyle mówi się ostatnio o tzw. nowoczesnym patriotyzmie. Świadome zmagania z urzędnikami o realizację prawa obywateli-mieszkańców do informacji w postaci dokładnego katalogu wydatków publicznych są takiego nowoczesnego patriotyzmu dojrzałym owocem. Za kilka tygodni przekonamy się czy nasza „władzia” myśli podobnie 🙂

67-marzec2013

rec

Podziel się artykułem na: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Komentarze do: “Obywatele mają prawo do szczegółowego poznania wydatków publicznych

  1. Obywatelska Polska

    Gadali o tym nowoczesnym patriotyzmie od tylu lat to go teraz mają. Niech staną twarzą w twarz z nowoczesną obywatelską Polską!! Panie Wójcie, do roboty! Ujawniać finanse, udzielać informacji publicznej!
    Proszę być nowoczesnym a nie „zasklepionym ciemnogrodem” jak dotychczasowa rządowa propaganda nazywała normalnych patriotów.

    Reply
  2. brak oświadzczenia dyrektorki

    A czemuż to pani Nina Bartoszcze-Wylaź nie publikuje swojego oświadczenia majątkowego?
    Inni dyrektorzy szkół to robią. Czy jej nie dotyczy ten obowiązek?
    https://uggarbow.bip.lubelskie.pl/index.php?id=112

    Reply
    • prawo nie dla wszystkich? Post author

      Wygląda na to, że albo pani Wylaź jest ponad prawem, albo wójt nie opublikował jej oświadczenia. Inni dyrektorzy złożyli dokumenty. Tutaj widać jakieś inne „reguły”.
      Jeżeli nie złożyła oświadczenia powinna zostać odwołana ze stanowiska.
      http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/za-niezlozenie-oswiadczenia-majatkowego-dyrektor-straci-stanowisko/print/

      Reply
    • prawo dla słabych

      Już opublikowali – 7 miesięcy po terminie!!!
      https://uggarbow.bip.lubelskie.pl/index.php?id=112

      Reply
  3. nowe

    dobrze, że już prezydent Duda dowiedział się od p. Sadurskiej co się tu w gminie wyrabia i kto tu rządzi, może wezmą się za to jak ogarną krajowy bałagan…..

    Reply
      • NG

        Sesje podobnie jak dotychczas będą nagrywane a następnie udostępniane na NaszGarbowTV.
        W ostatnim czasie odbyły się dwie sesje nadzwyczajne 6 października i 9 listopada, które w ostatniej chwili były ogłaszane na stronie BIP. O ostatniej umieszczono informację 8 listopada o godz. 15. 36 a sesja miała miejsce następnego dnia 9 listopada o godz. 8.00. Dlatego nie mamy z nich nagrań.

        Reply
        • Paweł

          Nie można też zgłosić gdzies ” wyżej” ? Tydzień wcześniej jakaś informacja powinna być zamieszczona. Co ze zwykłymi szarakami którzy płacą podatki na tych wszystkich radnych? Czy już nie mają możliwości przyjścia na sesje ze swoimi sprawami? Czy to teraz będzie na zasadzie wszystko wiemy,wszystko ustaliliśmy a teraz tylko formalnie rączką w górę?

          Reply
          • NG

            Przy zwoływaniu sesji nadzwyczajnych nie obowiązuje przepis prawny informowania z 7-dniowym wyprzedzeniem. Dotyczy on sesji zwyczajnych.
            Sesje nadzwyczajne zwoływane są przez przewodniczącego na wniosek wójta lub 1/4 ustawowego składu rady gminy w terminie 7 dni od złożenia wniosku.

            „Przedmiotem obrad sesji nadzwyczajnej mogą być wszelkie sprawy mieszczące się w zakresie działania gminy (zob. art. 6 i 7 usg). Jedynym ich wyróżnikiem jest pilność rozstrzygnięcia sprawy. Typowymi przykładami są awarie infrastruktury technicznej, zagrożenia epidemiologiczne, klęski żywiołowe, uchwalenie przepisów porządkowych itp. Przedmiotem sesji nadzwyczajnej mogą być także sprawy o podniosłym charakterze (tzw. sesje uroczyste), np. wynikłe z nagłej, niezapowiedzianej wizyty w gminie prezydenta, prezesa Rady Ministrów, marszałka Sejmu lub Senatu, wojewody itp.”

            „Poza otwarciem i zamknięciem sesji oraz zatwierdzeniem jej porządku, które to akty są konieczne w przypadku każdej sesji, może on zawierać tylko te sprawy, z powodu których sesję nadzwyczajną zwołano. Pominięte mogą być, a nawet powinny, informacje i komunikaty, sprawozdania, interpelacje i zapytania, wolne głosy i wnioski itp. punkty”.(http://www.wspolnota.org.pl/index.php?id=9&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&tx_news_pi1%5Bnews%5D=20052&cHash=4db090da69c922811078e23ec4446b37)

  4. Szok!

    Coraz lepiej widzę w tym urzędzie, ale niektórzy dalej twierdzą , że to normalne zachowanue, a nie patologia, a to jest patologia!!!!!! Nie bójmy się tego słowa, jak można nie widzieć, że radni i urzędnicy do wymiany? W świetle prawa robią ludzi w bambuko.

    Reply
    • NG

      Wójt zwołuje nadzwyczajne sesje i nie publikuje jakie uchwały na jego wniosek podjęła rada. Uchwała z 6 października jest nieopublikowana, z 9 listopada też. Chyba za rzadko odbywają się sesje zwyczajne i dlatego zwołują nadzwyczajne, Np jeśli chodzi o sesję w czerwcu to na ostatnią chwilę składali wniosek o dofinansowanie na ogniwa fotowoltaniczne i kolektory słoneczne i zamiast na sesji zwyczajnej 19 maja uchwalić wszystko jak należy w wieloletniej prognozie finansowej wójt zwołał sesję na 6 czerwca. Ostatnia sesja 8 listopada też dotyczyła zmiany w wieloletniej prognozie finansowej, tym razem ponoć w związku z termomodernizacją szkół. Przy czym są to zadania ujęte w prognozie zmienianej na każdej sesji zwyczajnej, a zatem nie są to jakieś „nadzwyczajne sprawy” tylko chodzi o to co planują od dawna

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top