Jawność i przejrzystość finansów publicznych to podstawa. Każdy powinien to rozumieć. Przykłady nieprawidłowości w garbowskim Urzędzie

Ludzie obudźcie się! Jawność i przejrzystość finansów publicznych to podstawa. Ktoś może zadać proste pytanie: dlaczego to takie ważne? Odpowiedź będzie równie prosta: bo jawność i przejrzystość gwarantuje uczciwość i bardziej gospodarne wydawanie środków, bo tego wymaga prawo, bo jawność eliminuje ewentualne patologie w życiu lokalnego samorządu, bo jawność i przejrzystość tworzy społeczeństwo obywatelskie, bo praca dla jawności gminnych finansów jest COOL i jak najwięcej osób powinno się w nią włączać uznając jej niepodważalną doniosłość.

Liczne istotne nieprawidłowości stwierdzane przez Regionalną Izbę Obrachunkową

Czytanie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Urzędzie zarządzanym przez pana Kazimierza Firleja to pasjonująca lektura. Z dokumentów tych wyłania się zupełnie inny obraz włodarza od tego „promowanego” na zewnątrz. Przepaść jest tak wielka, jak odległość systemowej propagandy od szarej rzeczywistości w czasach PRL. W dokumentach mamy oszukiwanie organu kontrolnego, mamy akceptowanie faktur do płacenia przez osoby do tego nieuprawnione (sic!), mamy brak możliwości stwierdzenia przez Izbę Obrachunkową czy kontrole wewnętrzne w ogóle się odbyły (bo ze względu na uszkodzenie dyskietki…nie da się tego potwierdzić), mamy dopuszczanie do przeterminowania się należności podatkowych względem Gminy przez nie wystawianie w stosunku do niektórych podmiotów koniecznych dokumentów… Mamy też tonę innych spraw opisanych w protokole z kontroli. Każdy, kto czyta dokument i ma trochę pojęcia o finansach i zasadach kontroli, nie powie, że wygląda to dobrze… Z punktu widzenia choć trochę świadomego rzeczy publicznych mieszkańca treść dokumentów kontrolnych jest alarmująca i zmusza do działania. Jako lokalna prasa czujemy się zobowiązani do tego, żeby o tym pisać i informować. To czy rozwój gminy Garbów będzie zmierzał w kierunku umocnienia przejrzystości i jawności czy w kierunku pogłębiania się patologii i braku uczestnictwa obywateli w życiu publicznym, zależy od nas wszystkich. Przyjrzyjmy się kilku zaledwie przykładom nieprawidłowości. Wszystko poparte jest oficjalnymi dokumentami, którymi dysponujemy i których wycinki prezentujemy. Czy wobec kalibru spraw możemy udawać, że nic się nie dzieje?

Wójt „oszukuje” organ kontrolny. Mówi, że coś robi, ale w ogóle tego nie robi, albo robi to tylko częściowo

Protokół z kontroli RIO z roku 2008 (RIO_II_601_45_2008) nie pozostawia w tej materii żadnych wątpliwości.

oszukiwanierio_2008Skoro można oszukiwać organ kontrolny to jakie zaufanie do władzy może mieć przeciętny obywatel? Swoje „oburzenie” tymi fałszywymi zapewnieniami wójta Firleja o realizacji zaleceń pokontrolnych wyraża wprost Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w swoim piśmie z dnia 9 marca 2009 roku.

oszukiwanierio_2Pismo w którym Prezes RIO w Lublinie stwierdza, że „jednostka realizując swoje zadania popełniła wiele istotnych nieprawidłowości i uchybień będących wynikiem nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa, bądź błędnej ich interpretacji”

RIO_3

To wszystko nie są stwierdzenia Naszego Garbowa. To są stwierdzenia zewnętrznego organu kontrolującego Urząd Gminy Garbów.

Tutaj całość dokumentu tutaj: RIO-II-601_45_2008_RIO_pokazuje istotne błędy

Nieuprawnieni pracownicy akceptują faktury do płacenia. Np. sekretarz gminy Adam Reszka akceptuje koszty dieto ryczałtu przewodniczącego itp…

Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła liczne przypadki zatwierdzania faktur do wypłaty przez osoby do tego nieuprawnione. Ten zarzut RIO pojawił się już w kontroli przeprowadzanej 4 lata wcześniej. Jak widać z kolejnej kontroli zalecenia pokontrolne nie zostały poważnie potraktowane przez pana Firleja. Opór wójta przed wprowadzeniem jawnego rejestru wszystkich wydatków w kontekście niżej wymienionych przykładowych nieprawidłowości to sygnał alarmowy dla nas wszystkich. Miejmy nadzieję, że świadomość problemu będzie w społeczeństwie wzrastać. Na razie możemy ją ocenić na poziomie około 35%.

nieuprawnione_1

wypłaty_2

Bez dalszego komentarza.

Dopuszczanie do przeterminowania się należności podatkowych. Jedni muszą płacić, a drugim się upiekło. Kto, o tym decyduje?

Na jednej z sesji rady gminy w roku 2013 dowiedzieliśmy się, że jedna ze spółek w Zagrodach zalega z podatkiem od nieruchomości około miliona złotych. Każdy, kto ma do czynienia z działalnością gospodarczą od razu zapyta: jak to możliwe. Jak to możliwe, że latami można nie płacić należnych podatków, aż dożyje się nieosiągalnego dla zwykłych zjadaczy chleba „przedawnienia”. Okazuje się, że w gminie Garbów było to możliwe. Dokumenty Izby Obrachunkowej formułują zarzut następująco:

egzekucja podatkówTaka procedura „nie podejmowania skutecznych czynności” może być kluczem do rozwiązania zagadki, jak to się stało, że jakikolwiek podmiot może być budżetowi gminy winny milion złoty. To jest temat na oddzielną szczegółową zadaniową kontrolę. Nie możemy wszak wykluczyć, że „nie podejmowanie skutecznych czynności” było swego rodzaju cichym interesem na gminnym majątku. Jak odróżnić zaniedbanie od celowego działania? Jest to trudne. Dlatego, aby takie rzeczy eliminować na przyszłość powinno się jednak korzystać karania materialnego urzędników – wszak kwoty są astronomiczne.

W dokumencie RIO po raz kolejny pojawia się pan Adam Reszka, sekretarz gminy Garbów, którego pan wójt upoważnił w jednym z zarządzeń do akceptowania faktur pod nieobecność włodarza. Widać, że wzajemna życzliwość i zaufanie są tutaj wielkie. To właśnie od pana Reszki w jakiś urzędowy sposób zależało, że jednym się upiekło, a inni muszą płacić. Jeżeli prawo zostało złamane i budżet gminy na tym stracił, nasuwa się pytanie czy ktoś za to poniósł odpowiedzialność? W tym przypadku taką materialną odpowiedzialność powinien ponieść pan sekretarz Reszka. Zresztą takie rozwiązanie sugeruje organ kontrolny w zaleceniach:

przedawnienia_2Czy wójt Firlej rozważył ukaranie pana Reszki? Obstawiam, że nie. Podobnie jak w przypadku innych ewidentnych zaniedbań nie ma tu żadnej kary ani odpowiedzialności. Jeżeli pan wójt nie zechciał ukarać pana Reszki, to może niech sam zapłaci karę za ewidentne straty, jakie gmina poniosła. Jak raz zapłaci to z pewnością problem w przyszłości zniknie. Gdyby w 2009 roku pan Reszka albo pan Firlej zapłacili karę, to pewnie dzisiaj nie mielibyśmy milionowych zaległości w płaceniu podatku przez niektóre podmioty. Przecież Urząd to nie prywatny folwark czy zorganizowana grupa kolesi, ale to ma być rzecz publiczna i narzędzie służby ludziom. Jeżeli nie będzie się egzekwować odpowiedzialnego pełnienia obowiązków od urzędników, to gdzie dojdziemy? Bezkarność urzędników prowadzi do zagnieżdżenia patologii. Już doszliśmy do patologicznych dla demokracji zachowań, do wyzywania, piętnowania, rozpowszechniania kłamstw, rzucania słuchawką, lekceważenia – bo jaśnie pan Urzędnik tak sobie zechciał i nie ma ochoty odpowiadać. I co mu zrobisz?

Pracujmy dla zwiększenia świadomości tego, że jawność finansów jest rzeczą konieczną

Lektura wyników kontroli daje również odpowiedź dlaczego panowie Kazimierz Firlej i Adam Reszka nie spieszyli się latami z ich publikacją. Po prostu dokumenty te jednoznacznie ich obciążają i obnażają. Dokument kontroli RIO, który powstał w styczniu 2009 roku został opublikowany dopiero po interwencji Naszego Garbowa w sierpniu 2013 roku. Przez prawie 5 lat był bezprawnie ukrywany przed opinią publiczną.

Niech te kilka opisanych wyżej przykładów nieprawidłowości służy dalszemu wzrostowi świadomości tego, że jawność i przejrzystość finansów publicznych to rzecz ważna, zupełnie podstawowa i nagląca. Kto z panów urzędników nie chce się poddać jej wymogom, musi odejść z życia publicznego. Ale wcześniej należy rozliczyć się z tego, co się zrobiło do tej pory.

Link do całego dokumentu (134 strony) na BIP Gminy Garbów TUTAJ

rec

 

Podziel się artykułem na: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Komentarze do: “Jawność i przejrzystość finansów publicznych to podstawa. Każdy powinien to rozumieć. Przykłady nieprawidłowości w garbowskim Urzędzie

  1. Magdalena

    Chciałabym poznać definicję jawności, przejrzystości i demokracji według wójta Firleja.

    Reply
  2. więcej światła i powietrza

    Definicja.
    W gminie Garbów jest jawność bo ja tak twierdzę, ale dokumentów nie pokażę.

    Czyli jawność to stan umysłu wójta, który nie pokrywa się ze stanem rzeczywistym, którym jest brak wiedzy i łatwego, realnego dostępu do dokumentów, czyli brak jawności. Trudności w ustaleniu kosztów samochodu służbowego, którego wójt jak twierdzi nie używał do celów prywatnych…

    Reply
  3. Ania

    Nie wystarczy twierdzić, twierdzenie trzeba udowodnić, żeby wszyscy przyjęli to za pewnik.
    A więc pora na dowody, że jest wszystko cacy. Czekamy Panie wójcie!

    Reply
  4. wstyd panie wójcie

    Taką pan Firlej jawność stworzył, że trzeba podstawowe informacje przez sąd wyciągać. Wstyd na cały powiat.

    Reply
  5. papiery na stół

    Papiery na stół panie wójcie. Ile kosztuje budżet gminy pana samochód służbowy? Skoro nie używał go pan do celów prywatnych to jaki problem pokazać dokumenty?

    Reply
    • zainteresowany

      A czy Pan wójt posiada inny samochód? Może głupie pytanie ale nigdy nie widziałam Pana Firleja w innym aucie. Do kościoła złoty, pod gminą złoty, przed wyborami, kiedy robił zdjęcia plakatów Pani Nalewajek , złoty. To chyba wciąż ten sam… A może się mylę…

      Reply
  6. dokumenty

    Czy wójt zaprzeczy, że przedstawione dokumenty, które jego oraz pana Reszkę obciążają są prawdziwe? Strata 34 tysięcy w wyniku zaniedbania pana Reszki to skandal. Niech panowie teraz za to płacą. A przecież tego może być więcej. Ile jest wszystkich przedawnionych zaległości podatkowych w ciągu ostatnich 10 lat?

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top